Här är ett exempel på en sådan för det sistnämnda, tagen från Havamal:
Det minns jag för det fjärde
om folk skulle slå
mina böjliga lemmar i länkar,
då galdrar jag så
att jag går dit jag vill
och fjättern faller av foten.
Andra användningsområden för trollsångerna kunde vara att döva eld, stilla stormiga hav, förvilla trollpackor eller återuppväcka de döda.
Vem använde sig av rungaldrar?
Enligt den fornnordiska diktningen var rungalder något som främst samhällets elit behärskade. Oden själv ska ha varit en framstående galdrare. Diktningen för dessa galdrar är ofta avancerad och den som använder sig av dem uttrycker sig ofta på ett självsäkert och kunnigt vis.
Själva tekniken, att sjunga ut trollsångerna, skiljer sig mycket från övriga Europas katolska mässande. Den romerske kejsaren Julianus skrev redan på 300-talet om ett germanernas märkliga galande.
”Jag har bevittnat, hurusom barbarerna på andra sidan Rhen sjunga vilda sånger, utförda på ett sätt som mest liknade skriken av sådana fåglar som locka strävt, och de funno själva nöje i dessa sånger.”
Ristade rungaldrar som symboler
Idag är rungaldrarna kanske mest kända som symboler. Ett känt exempel är den så kallade vegvísir, som ska hjälpa bäraren av symbolen att alltid finna sin väg hem. En annan är ægishjálmur som ska sätta skräck i fiender eller vinna kärlek åt bäraren. Rungaldret herzlustafir ska inge mod och hrævagaldr ska kunna återuppväcka de döda.
Dessa rungaldrar bildas genom en sammansättning av olika runor till en enda symmetrisk symbol, en bind- eller samstavsruna, mer eller mindre detaljerade.