I flera sägner kan vi skymta konturer av människors dagliga levnadsförhållanden. Det gäller både sägner som uppstod under det förindustriella samhället, industrisamhället och de sägner som uppstår i det rådande informationssamhället. Sägnerna berättar också för oss hur människor uppfattar sin omvärld; hur det oförklarliga, skrämmande och övernaturliga gestaltar sig i vår vardag. När sägner studeras ur ett geografiskt bredare perspektiv är de sällan unika, utan är en kulturell konstruktion, där mönster kan urskiljas. Det innebär att sägner formas av människor och anpassas efter sin tid, sin plats och sin omvärld.
Jordbrukssamhället och rädsla
När Sverige var ett jordbrukssamhälle (1750–1850) levde stora delar av landets befolkning på landsbygden. Under första hälften av 1800-talet ökade befolkningen i Sverige på grund av minskad dödlighet. Det slitna uttrycket ”freden, vaccinet och potäterna”, ger en del av sanningen till den minskade dödligheten bland befolkningen. Socknarna bestod av besuttna och i synnerhet obesuttna människor som arbetade med jordbruk.
Människor hade inte samma förutsättningar som vi har i dag att flytta och resa, och människor röde sig sällan några längre sträckor från sin hemsocken. Därför var information och informationsflödet begränsat. Prästen hade ett större inflytande i socknen och ansågs besitta den största kunskapen. Han förmedlade den kristna tron och den informationen som han ansåg var av intresse för sockenborna.