Det förflutna ges en plats i nuet. Men minnet är inte något stabilt eller entydigt, det kan också vara flyktigt och kortvarigt. Det är inte heller neutralt utan kan vara tvetydigt, ha en riktning och ett syfte. Det är också nära förknippat med sin motsats glömskan.
Ett individuellt, personligt minne kan bevaras och vårdas som en hågkomst, men också dyka upp som en plötslig erinring. Det kan förmedlas genom arvegods och leva kvar som en berättelse.
Om berättande för mer än tusen år sedan
Minnen kan också delas mellan mäniskor i en större grupp. Inom forskningen kallar ibland sådana gemensamma minnen kollektiva, sociala eller kulturella minnen. De olika termerna signalerar lite olika innebörd men delar vissa grundläggande drag. Ett sådant är att minnet inte bevaras av ”sig självt”. Det behövs ett aktivt arbete för att skapa och upprätthålla ett speciellt gemensamt minne.
Ett kännetecken för de delade minnena är att de är beroende av det som kan kallas minnespolitik, det vill säga vad och varför man minns – liksom vad som ska glömmas.
En annan faktor är hur man minns, det som brukar kallas minnespraktik. Inom olika samhällen kan man agera på olika sätt för att vidmakthålla hågkomster och traditioner.
I skriftbaserade samhällen ger de nedtecknade dokumenten och berättelserna stadga åt minnena. De kallas ibland för inskrivna minnen.
Inom skriftlösa samhällen var det berättelser, seder och bruk som upprätthöll minnena över tid. Då blev minnesbärande handlingar, ofta i ett ritualiserat eller ceremoniellt sammanhang, viktiga. Vid ceremonier och ritualer återupprepades ord och gester på ett traditionellt sätt. Minnet blev i det närmaste ett kroppsligt förankrat minne. Sådana minnesprocesser kunde underlättas av minnesbärande föremål, till vilka det ibland var knutet namn, berättelser eller formaliserade fraser.
”Minnet fäster sig gärna vid det konkreta”, skrev den franske historikern Pierre Nora. Likaså kunde platser i landskapet vara fyllda med innehåll, där måhända mytiska varelser vistades, händelser ansågs ha ägt rum eller personer varit verksamma. Både ting och plats hade en förmåga locka fram minnen och till och med ses som bevis för det som varit. För arkeologer, vars viktigaste källor är föremål och landskapets platser, är detta viktigt att tänka på.
Ytterligare en betydelsefull fråga är vems eller vilkas minnen som får utrymme i ett samhälle. Långt ifrån alla inom en grupp hade makt över vilka berättelser som skulle fortleva. Historiska och antropologiska studier visar att det många gånger var speciella personer som hade särskilt ansvar att som traditionsbärare bevara samhällets kunskaper kring myter, ursprung eller berättelser från gångna släktled. Sådana minnesansvariga kunde tillhöra vissa kategorier, som präster, familjens äldre generationer eller ledare av olika slag.
Det hände också att, frivilligt eller ofrivilligt, somliga kategorier exkluderades från specifika kollektiva minnen. Så har antropologer kunnat visa att kvinnors och mäns berättelser ibland skilde sig åt, även om man också delade vissa minnen.